تعداد بازدید: 1757

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 14 شهريور 1384-0:0

" سفرنامه ناصرالدين شاه به مازندران " به چاپ دوم رسيد

کتاب "سفرنامه ناصرالدين شاه" به تصحيح "هارون وهومن" در كمتر از شش ماه به چاپ دوم رسيد.



"هارون وهومن"‌‏ محقق و مصحح اين كتاب، دلايل اهميت آن را چنين بيان كرد‌‏: اين سفرنامه كه به قولي يك شكارنامه شاهي است‌‏, از چند نظر داراي ويژگي‌‏هاي مهم و خاصي است كه عبارتند از :
- منبع مهم مازندران شناسي است. تقريبا مي توان گفت‌‏ نود و هشت درصد نام‌‏هاي جغرافيايي خاصه روستاها , كوه ها و رودها‌‏ بي هيچ تغييري نسبت به دوره قاجاريه بر جاي مانده‌‏اند .اين اثر به شناسايي وضعيت سياسي, اجتماعي , فرهنگي , اقتصادي و جغرافيايي اين داستان كمك شاياني مي كند. حتي اسامي حكومتگران محلي ( والي , كدخدا,تيول دار) و نوع آبادي ها هم حائز اهميت است.
- اثري مستند در تاريخ سياسي قاجاريه است. چون اين كتاب بدون واسطه و توسط بالاترين شخص مملكت و راس هرم قدرت نوشته شده است، به خوبي بازگو كننده اوضاع سياسي ايران سال 1292 ه .ق است و اگر به خوبي در محتواي آن نگريسته شود‌‏, ويژگي هاي يك حكومتگر تماميت خواه‌‏ به دقت بيان شده است.
- منبعي مناسب و معتبر در شخصيت شناسي عصر قاجار و بهتر بگويم عصر ناصري است. دامنه اين افراد هم شامل حكومتگران ( وزير , دربار , مترجم, پزشك, والي ... )و هم افرا لايه مياني حكومت و هم دانشمندان و روحانيون و هم برخي افراد خاص مي شود . وقايعي كه در اين اثر از آنها ياد مي شود مانند حضور "سيف الدوله" يا مرگ "خسرو ميرزا" از اهميت تاريخي خاصي برخوردار هستند.
- اين كتاب داراي داده هاي اطلاعاتي تاريخي و باستان شناسي است. علاوه بر اين، نام آبادي هاي سال 1292 ه . ق ثبت شده و اطلاعات خوبي از آثار تاريخي و حتي باستان شناسي به روايت مردم ارائه شده كه در نوع خود جالب و كم نظير است.
در نخستين بخش اين سفرنامه مي خوانيم‌‏: در صحراي دوشان تپه‌‏ مشق حركت افواج شد. جمع سفراي خارجه به اين مشق و سان قشون دعوت شده بودند. از براي اهالي‌‏ حرم هم چادر زده , پرده هاي زنبوري در جلوي چادرها آويخته بودند كه تماشاي " مشق" كنند.
گفتني است , "سفرنامه ناصرالدين شاه به مازندران" در 2000 نسخه و با قيمت 1600 تومان توسط نشر "پانيذ" روانه بازار كتاب شده است. (ilna)


    ©2013 APG.ir